Sumo maastaveto

Sumo maastaveto

Sumo maastaveto eroaa normaalista maastavedosta siten, että tässä liikkeessä jalat pidetään huomattavasti leveämmässä asennossa kuin normaalissa maastavedossa. Sumo maastaveto -liikkeen suoritustekniikka on hieman haastava, joten suoritustekniikkaa kannattaisi ensin harjoitella erittäin huolellisesti ensin kevyillä painoilla ja mieluummin jonkun kokeneemman kanssa, jolta tämä liike sujuu hyvin. Sumo maastavedossa tarvitaan myös paljon enemmän liikkuvuuttakin kuin perinteisessä maastavedossa. Puutteellinen liikkuvuus saattaa johtaa siihen, että lähtöasennossa lantiota ei saada tarpeeksi alas ja taakse. Huonoimmassa tapauksessa liike nostetaan selällä, jota näkee kyllä melko usein saleilla.

Sumo maastaveto rasittaa hyvin tehokkaasti pakaroita ja takareisiä, joten kannattaa kiinnittää erityistä huomiota liikkuvuuteen ja oikeanlaiseen suoritustekniikkaan. Sumo maastaveto -liikkeessä kannattaa tehdä sarjoja noin 4-6 ja toistoja 6-10.

Tässä vielä ohjeita sumo maastaveto -liikkeen  suoritustekniikasta:

1. Ota tangosta tukeva ja hartianlevyinen ote. Tässä liikkeessä on hyvä käyttää remmejä ja painonnostovyötä.

2. Aseta jalat niin, että ne ovat reilusti leveämmässä asennossa kuin normaalissa maastavedossa. Pidä tanko lähellä jalkojasi.

3. Ota kunnolla happea ja lähde tekemään liikettä rauhallisesti. Vie lantiotasi taaksepäin ja samalla rintakehäsi alkaa laskemaan ja lähestyy vaakasuoraa tasoa. Vedä jalat suoriksi. Kiinnitä erityistä huomiota siihen, että SELKÄSI PYSYY KOKO LIIKKEEN  AJAN SUORANA!

4. Laske tanko takaisin maahan ja samalla polvesi koukistuvat.

5. Sumo maastaveto -liikkeessä kannattaa tehdä sarjoja noin 4-6 ja toistoja 6-10.

6. Sumo maastaveto kannattaa harjoitella ensin hyvin huolellisesti jonkun kokeneemman kanssa, sillä liike on haastava ja monesti saleilla nähdään kun liikettä tehdään  väärin.

Tässä vielä video sumo maastaveto – liikkeen  suoritustekniikasta: