Vatsalihasrutistus matolla (suora)

Vatsarutistukset ovat tehokkaimpia liikkeitä vatsalihaksien harjoitteluun. Parasta lienee se, että rutistuksia voi harjoitella, vaikka kotona illan päätteeksi. Useat six-pack:t ovatkin kehittyneet jokapäiväisen iltajumpan seurauksena.

Liikesarjan vaiheet:

1. Mennään selälleen makuulle jumppa-alustalle ja koukistetaan jalat. Pidetään kantapäät ja peppu tiukasti maassa.

2. Lähdetään nostamaan ylävartaloa kohti polvia. Työ tehdään ainoastaan vatsalihaksilla, joten niskaa ei väännetä – alla olevan videon vinkki sormien pitämisestä kevyesti korvien takana on hyvä kontrollikeino.

3. Ylävartalo ei nouse kummoisesti, mutta vatsalihakset tuntuvat jännittyneiltä. Pidetään jännitystilaa hetki ja lasketaan ylävartalo rauhallisesti alas.

5. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja:

1. Rutistukset voivat aluksi tuntua todella vastenmielisiltä, mutta motivaatio paranee, kun tuloksia alkaa syntyä muutaman kuukauden kuluttua. Ei ole hyvä keskittyä pelkkiin rutistuksiin, vaan on hyvä keskittyä välillä muihinkin perusliikkeisiin.

2. Vatsa- ja selkälihakset liittyvät vahvasti toisiinsa, joten runsaan vatsalihaksien harjoittelemisen vastapainoksi on harjoiteltava runsaasti alaselkälihaksia, jottei ryhti vääristy, vaan pikemminkin kehittyy.

Video vatsarutistus matolla: