Maastaveto

Maastaveto on alaselkäharjoittelun kuningasliikkeitä, jonka oppiminen kunnolla vie tovin. Maastavedettäessä on tärkeätä muistaa pitää selkä suorana ja on enemmän kuin suositeltavaa käyttää vyötä.

Maastavedon vaiheet:

1. Asetetaan suoralle tangolle isot voimannostossa käytetyt kiekkopainot. Mikäli salilla on telineet, joihin tangon saa noin säärien korkeudelle, on liikeen harjoittelu hyvä aloittaa siinä.

2. Kyykistytään selkäsuorana ja tartutaan myötäotteella tangosta hieman hartioita leveämmällä otteella, niin että kädet voivat olla suorassa ilman, että ne osuvat jalkoihin.

3. Aletaan noustaa rauhallisesti ylös ja pidetään tanko mahdollisimman lähellä jalkoja. Käytännössä aluksi tehdään liikettä jaloilla ja hetken päästä liikeeseen alkaa tulla voimakkaammin selkä mukaan. Kun ollaan lähes suorana, rutistetaan tanko ylöspäin vetämällä hartiat taakse ja pysäytetään liike.

4. Laskeudutaan rauhallisesti alkuasentoon.

5. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja:

1. Jotta liikkeen saa tuntumaan luonnolliselta ja rullaavalta, vie se jonkin aikaa. Kuitenkaan ei kannata sortua liian nopeasti käyttämään suuria painoja, vaan maltillisesti opettelee pienillä painoilla eri lihaksien ajoituksen.

2. Pidetään selkä suorana.

Video maastavedosta:

Mallikas suoritus maastavedosta. Yleensä mukavampaa ja luonnollisempaa on käyttää myötäotetta.