Leuanveto

Leuanveto on erittäin hyvä ja tehokas liike koko yläselän- ja hauislihaksien treenamiseen. Parasta liikkeessä lienee se, että melkein kaikkialla on mahdollista vetää leukoja. Voit hankkia omaan kotiinsa leuanvetotangon esim. ovien väliin. Myös lenkkipolkujen kuntopiiripaikoista löytyy leuanvetotankoja, joissa on hyvä kisailla kaverin kanssa. Kuntosaleilla on järjestään leuanvetotankoja, ja mikäli ei ole, voi kokeilla kuinka korkealle kyykkytelineen tai Smith-koneen tangon saa säädettyä. Nykyisin kuntosaleilta löytyy myös leuanvetolaitteita, joissa voidaan säätää, kuinka paljon leuanvetoa avitetaan.

Leuanvedon vaiheet:

1. Tartu leuanvetotankoon hieman hartioita leveämmällä otteella. Mikäli otat tangosta kiinni siten, että sormesi osoittavat itseesi päin, ottaa liike enemmän kyynärvarsien takaosanlihaksiin. Vastaavasti sormiesi osoittaessa eteenpäin, vaikuttaa liike enemmän kyynervarsien etuosanlihaksiin.

2. Roiku suorana ja lähde rauhallisesti nostamaan leukaasi kohti tankoa – tee työtä ainoastaan käsillä – älä ripuile kehollasi.

3. Kun olet saanut leukasi tangon korkeudelle, laske kehosi rauhallisesti alas koko ajan vastaan laittamalla, jolloin lihaksissa säilyy jännitys.

4. Toista liikesarjaa ja keskity siihen, että saat liikesarjat puhtaasti tehtyä pelkästään käsillä vetämällä.

Joitain lisäneuvoja:

1. On tärkeää, että liikesarjat ovat puhtaita ja teet liikkeen käsillä, joiloin vetoliikkeessä sekä selkälihakset että hauislihakset kehittyvät. Vaikka saisitkin aluksi vain yhden leuan puhtaasti tehtyä tai et edes yhden yhtä, ei kannata olla huolissaan. Tuloksesi kehittyvät nopeasti, koska hauislihas ja selkälihas treenipäiväsi kehittävät erityisesti leuanvedossa tarvittavia lihaksia – varsinkin ylätaljalla vetäminen. Säilytä liikesarjasi puhtaina ja vuoden sisällä vedät jo kymmenen leukaa puhtaasti.

2. Mikäli leuanveto tuntuu mahdottomalta, kannattaa pyytää kuntosalilta joku auttamaan. Käytännössä auttaja nostaa jaloista ja näin leuanveto helpottuu. Kuntosaleilta löytyy myös leuanvetolaitteita, jotka toimivat samalla periaatteella. Vastaavasti mikäli leuanveto tuntuu liian kevyeltä ja olet kyllästynyt tekemään 20 toiston sarjoja, voit käyttää kuntosaleilta löytyviä kettingillä varustettuja vöitä, joihin voit kiinnittää esim. 10 kg kiekon lisäpainoksi.

Video leuanvedosta: