kulmasoutu tangolla

Kulmasoutu tangolla on erinomainen harjoitusliike selkälihaksien harjoitteluun. Kulmasoutu kehittää niin hartiaseudun kuin leveää keskiselän lihaksia.  Tangolla tehtynä kulmasoutu kehittää myös kehon koordinaatiota niin kuin kaikki vapailla painoilla tehtävät kuntosaliliikkeet.

Liikesarjan vaiheet:

1. Asetetaan tanko hieman alle vyötärön korkeudelle telineeseen, mikäli tällaista telinettä ei löyty, niin lähdetään suorittamaan liikettä lattialta.

2. Tartutaan tangolla hartioiden levyisellä myötäotteella – ote on tarpeeksi leveä, jotta kyynerpäät pääsevät vapaasti liikkumaan kylkien vierestä ja nostetaan tanko telineestä vyötärön korkeudelle ja siirrytään askel taakse. Nyt seistään tukevasti selkä suorana ja jalat noin hartian leveysessä asennossa. Mikäli lähdetään lattialta liikkeelle, kyykistytään ja nostetaan tanko vyötärön korkeudelle. Tärkeätä on pitää selkä suorana.

3. Koukistetaan hieman jalkoja ja nojataan ylävartalolla hieman eteenpäin. Pidetään selkä suorana, kuten jalkakyykyssä. Tangon pitäisi olla nyt suunnilleen polvien korkeudella.

4. Lähdetään hitaasti vetämään tankoa kohti ylävatsaa.

5. Kun tanko lähenee vatsaa vedetään hartioita taaksepäin.

6. Lasketaan tanko varovaisesti takaisin polvien korkeudelle.

7. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja kulmasoutuun tangolla:

1. Kulmasoutu tangolla voi aluksi tuntua oudolta liikkeeltä, mutta siihen tottuu ja sen tehon huomaa nopeasti. Tärkeätä on muistaa pitää selkäsuorana ja on parempi, että selän kulma suhteessa lattiaan on aluksi jyrkähkö kuin liian loiva. Tällöin hartioiden seudulta muodostuva vipuvoima alaselkään on pienempi ja siihen kohdistuva jännitys on myös vähäisempi. Hyvä kulma aluksi voisi olla jotain 60 asteen luokkaa.

Video kulmasoudusta tangolla: