Punnerrus ristikkäistaljassa

Punnertaminen ristikkäistaljassa tuo tervettä vaihtelua perinteiseen penkkiharjoitteluun.

Liikesarjan vaiheet:

1. Kiinnitetään taljan ylärulliin käsikoukut ja tartutaan niistä myötäotteella suorin käsin. Kuten kaikissa liikkeissä, kyynerpäät eivät ole lukossa, vaan aavistuksen verran koukussa.

2. Vastaanlaittamalla päästetään kahvat niin korkealle, että kädet ovat vaakatasossa.

3. Selkä on suorassa, otetaan hieman etuketo asento. Laitetaan toinen jalka toisen eteen, jolloin saadaan tukevampi asento liikkeen suorittamiseen.

4. Lähdetäään kädet suorina painanmaan rystysiä toisiaan vasten. Kun kädet kohtaavat noin vyötärön korkeudella, pysäytetään liike ja lasketaan rauhallisesti kädet aloitusasentoon.

5. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja punnertamiseen ristikkäistaljalla:

1. Mikäli liike ei tunnu luonnollisesta, kannattaa kokeilla hieman vaihtaa kallistumiskulmaa ja muutella hieman sitä korkeutta, missä rystyset kohtaavat.

2. Jotta kehitys rintalihaksissa säilyy balanssissa, kannattaa välillä vaihtaa jalkojen järjestystä.

Video pulloverista:

Videolla rauhallinen ja mallikas suoritus punnertamisesta ristikkäistaljassa.