Pohjelihakset seisten laitteessa

Useilta saleilta löytyy laite, jossa pohjelihaksien tekeminen käy seisomalla.

Liikesarjan vaiheet:

1. Asetutaan pohjelaitteeseen seisomaan ja asetetaan laitteen korkeus siten, että mahdutaan olemaan suorassa ja liikkeen tekeminen tuntuu luonnollisesta.

2. Asetetaan päkiät tukevasti jalkalevylle ja nostetaan rauhallisesti kantapäitä niin korkealle kuin tuntuu luonnolliselta ja pidetään hetki tässä asennossa.

3. Lasketaan kantapäät rauhallisesti alas ja pidetään pienessä venytysasennossa ennen kuin nostetaan kantapäät jälleen ylös.

4. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja:

1. Pohjelihakset ovat aika sitkeät lihakset, kun niitä käytetään aika paljon kävelyssä, siksi on tärkeätä tehdä pitkiä sarjoja kohtuullisen suurilla painoilla. Näin pohjelihakset saavat riittävästi ärsykettä kasvaakseen.

2. Riippuen missä kulmassa jalkateriä pitää, ottaa liikkeet pohjelihaksien eri osiin. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jalat suorassa kehittyy pohjelihakset tasaisesti. Säännöllisin väliajoin on hyvä ottaa harjoituskertoja, jolloin käytetään joko auraaja tai aku ankka asentoa.

3. Mikäli liikkeen tekeminen kipeyttää olkapäitä, kannattaa videon mukaisesti nostaa kädet pehmusteiden päälle.

4. Tärkeätä liikkeessä on pitää huoli siitä, että vartalo on suorassa koko liikesarjan ajan.

Video pohjelihakset seisten laitteessa: