Jalkaprässissä

Hakkikyykkylaitteen lisäksi pohjelihaksia voi harjoitella myös jalkaprässissä. Tässä liikeessä on oltava tarkkana, että kengänpohjat pitävät hyvin jalkaprässin levyllä ja mieluiten tilanne on se, että lukitusmekanismi on koko ajan päällä niin, ettei laite pääse tipahtamaan ala-asentoon.

Vaiheet:

1. Asetutaan jalkaprässilaitteeseeen ja laitetaan päkiät jalkaprässin alareunalle niin, että kantapäät pääsevät liikkumaan. Kannattaa maksimoida se alue, mihin päkiät tulevat sekä tarkistaa, ettei päkiät liu kovin helposti.

2. Pidetään jalat hieman polvista koukistettuina ja jalkaterät suorassa.

3. Suoristetaan nilkat pohkeita käyttäen ja pysäytetään liike.

4. Lasketaan jalkaprässin levyä pohkeilla niin paljon, että pohjelihaksissa tuntuu kevyt venytys ja pysäytetään liike.

5. Toistetaan liikesarjaa ja lopuksi laitetaan yläasennossa lukot kiinni sekä lasketaan painot niiden varaan.

Joitain lisäneuvoja pohjelihaksien harjoittelemiseen jalkaprässissä:

1. Suositeltavaa on käyttää sellaista jalkaprässiä, missä lukkoja ei tarvise avata liikesuorituksen aikana ja näin painot eivät tipahda kovinkaan alas. Mikäli haluaa käyttää sellaista laitetta, missä lukot pitää avata, on hyvä pitää kädet lukkokahvoilla valmiudessa koko liikesuorituksen ajan.

2. Riippuen missä kulmassa jalkateriä pitää, ottaa liikkeet pohjelihaksien eri osiin. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jalat suorassa kehittyy pohjelihakset tasaisesti. Säännöllisin väliajoin on hyvä ottaa harjoituskertoja, jolloin käytetään joko auraaja tai aku ankka asentoa.

Video pohjelihaksien treenaamiseen jalkaprässissä: