Pohjelihakset istuen laitteessa

Pohjelihaksien tekeminen istuen laitteessa on yksi tehokkaimmista ja turvallisimmista pohjelihasliikkeistä. Lähes jokaisesta kuntosalista löytyy tällainen laite.

Liikesarjan vaiheet:

1. Asetutaan pohjelaitteeseen istumaan ja asetetaan laitteen korkeus siten, että sääret mahtuvat olemaan pystysuorassa ja liikkeen tekeminen tuntuu luonnollisesta.

2. Asetetaan päkiät tukevasti jalkalevylle ja nostetaan rauhallisesti kantapäitä niin korkealle kuin tuntuu luonnolliselta ja pidetään hetki tässä asennossa.

3. Lasketaan kantapäät rauhallisesti alas ja pidetään pienessä venytysasennossa ennen kuin nostetaan kantapäät jälleen ylös.

5. Toista liikettä.

Joitain lisäneuvoja:

1. Pohjelihakset ovat aika sitkeät lihakset, kun niitä käytetään aika paljon kävelyssä, siksi on tärkeätä tehdä pitkiä sarjoja kohtuullisen suurilla painoilla. Näin pohjelihakset saavat riittävästi ärsykettä kasvaakseen.

2. Riippuen missä kulmassa jalkateriä pitää, ottaa liikkeet pohjelihaksien eri osiin. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jalat suorassa kehittyy pohjelihakset tasaisesti. Säännöllisin väliajoin on hyvä ottaa harjoituskertoja, jolloin käytetään joko auraaja tai aku ankka asentoa.

Video pohjelihakset istuen laitteessa: