Hakkikyykkylaitteessa

Useista kuntosaleista löytyy hakkikyykkylaite ja niissä on erinomaista harjoitella pohjelihaksia, koska niihin saa erittäin paljon painoja ja liikkeen tekeminen on suoraviivaista ja helppoa.

Vaiheet:

1. Asetutaan hakkikyykkylaitteesseen kasvot pehmusteita päin seisomaan ja laitetaan hartiat pehmusteiden alle.

2. Asetetaan päkiät hakkikyykkylaitteen korokkeen päälle siten, että kantapäät pystyvät taipumaan alas. Jalkaterät ovat aavistuksen verran V-asennossa, mutta käytönnössä suorassa. Pääsääntöisesti hakkikyykky laitteissa on koroke tukilevyn nivelen yläpuolella pohjelihaksien tekemiseen tai sitten löytyy tähän tarkoitukseen tehty palikka (kumilla pehmustettu kakkosnelonen).

3. Nostetaan rauhallisesti pohkeilla kantapäät niin ylös kuin saadaan luonnollisesti ja pysäytetään liike. Nyt koko keho on suorassa, eli jalat, selkä ja pää samassa linjassa, eikä esim. takapuoli irti tuesta. Näin ei väännetä vartaloa. Jossain hakkikyykkylaitteissa tarvitsee avata tässä vaiheessa lukot, jotta päästää tarpeeksi alas.

4. Lasketaan hitaasti kantapäät pohkeiden avulla niin alas, että tuntuu kevyt venytys ja pysäytetään liike.

5. Toistetaan liikesarjaa ja lopuksi laitetaan yläasennossa lukot kiinni sekä lasketaan painot niiden varaan.

Joitain lisäneuvoja pohjelihaksien harjoittelemiseen hakkikyykkylaitteessa:

1. Pohkelihaksien harjoittelemisessa on mahdollista kääntää jalkaterät hieman A- tai V-asentoon ja saada näin eri kohtien kehittymistä painotettua.

Video pohjelihaksien treenaamiseen hakkikyykkylaitteessa: