Dippi

Dipit ovat erittäin tehokas harjoitusliike ojentajalihaksien harjoitteluun. Liikeen oppiminen vie aikansa ja aluksi voi tuntua turhauttavalta, kun dippien lukumäärä jää vähäiseksi. Harjoittelu on kuitenkin erittäin palkitsevaa, sillä jo muutaman viikon päästä harjoittelun aloittamisesta alkaa toistojen määrä olla moninkertainen aloitustilanteeseen verrattuna. Dippeillä ja leuanvedolla voi kehittää itselleen melkoiset ojentaja- ja hauislihakset, vaikka pururadan harjoituspisteissä.

Vaiheet:

1. Noustaan Dippitelineen tukien varaan ja tartutaan telineen tagoista hieman hartioita leveämmällä otteella.

2. Nostetaan keho käsillä niin, että kädet ovat melkein suorat, eli kyynerpäät eivät ole lukossa, ja nojataan aavistuksen verran eteenpäin. Mitä enemmän kehoa taivutetaan etukenoon, sitä enemmän liikkeen rasitus siirtyy rintalihaksille ja sitä vähemmän ojentajalihakset kehittyvät.

3. Laitetaan jalat nilkkojen kohdalta ristiin, jolloin on helpompi pitää jalat koukussa ja saadaan parempi tasapaino aikaiseksi.

4. Lasketaan kehoa alaspäin rauhallisesti kyynerpäitä taivuttamalla. Kun olkavartesi, eli olkapään ja kyynerpään välinen alue, on lähes vaakasuorassa, pysäytetään liike ja lähdetään punnertamaan takaisin yläasentoon.

4. Toistetaan liikesarjaa.

Joitain lisäneuvoja dippien tekemiseen:

1. Kun dipit alkavat kulkemaan, on hyvä laittaa vyötärölle ketjuvyö, johon saa painokiekkoja kiinnitettyä lisäpainoksi. Jo 5 kg kiekko tuo selkeää lisävastusta dippien suorittamiseen.

Video dippien tekemisestä: