Dipit laitteessa

Dipit ovat erittäin tehokas harjoitusliike ojentajalihaksien harjoitteluun ja siksi se kannattaa sisällyttää kuntosaliohjelmaan. Mikäli dippien tekeminen tuntuu ylivoimaiselta, kannattaa kehittää ensin ojentajalihaksia toisilla liikkeillä, esim. kapeaotteisella penkkipunnerruksella. Dippien tekeminen onnistuu myös jossain kuntosaleissa laitteella.

Vaiheet:

1. Aloitetaan liike seisomalla suorassa, jalat dippipenkin tuolin kummallakin puolella, ja tartutaan dippilaitteen kahvoista hieman hartioita leveämmällä otteella ja pidetään kädet lähes suorassa. Jätetään pieni kulma kyynerpäihin.

2. Laskeudutaan istuutumaan dippilaitteen pelkille pelkästään jalkoja koukistamalla. Asetetaan polvet tai jalkapöydät pehmustetukien alapuolelle ja estetään näin vartalon nouseminen liikesuorituksen aikana.

3. Painot ovat säädetty sellaisiksi, että liikettä voidaan tehdä selkä suorana. Näin liike ottaa tehokkaasti ojentajalihaksiin, eikä ole tarvetta ottaa etukenoa, jolloin liikkeen teho siirtyy rintalihaksien ja olkapäälihaksien treenaamiseen.

4. Vastaanlaittamalla koukistetaan kyynerpäät niin korkealle, että olkavarsi on lähes vaakatasossa ja pysäytetään liike. Tärkeää on katsoa, ettei painopakka pääse lepoasentoon, vaan lihaksissa säilyy jännitys koko liikesarjan ajan.

5. Suoristetaan kädet lähes suoriksi ja pysäytetään liike.

6. Toistetaan liikesarjaa ja noustaan laitteesta pois. Poistutaan siis käänteisessä järjestysessä kuin aloittaessa.

Joitain lisäneuvoja dippien tekemiseen laitteessa:

1. On tärkeätä keskittyä siihen, että vartalo ei liiku suorituksen aikana, vaan ainoastaan kädet tekevät työtä. Tärkeätä on myös katsoa, että kyynerpäiden liikerata on suoraviivainen, eikä pakkopusertamisen johdosta kulje omia ratojaan. Mikäli liike ei ole puhdas on painoja liikaa.

Video dippien tekemisestä laitteessa: