Jalanlähentäjät laitteessa

Jalanlähentäjät laitteessa on yksi suositumpia jalkalihasliikkeistä. Jalkalähentäjä laitteet ovat yleensä erittäin mukavia käyttää ja liike soveltuu hyvin yhdeksi jalkalihas päivän päätösliikkeeksi.

Liikesarjan vaiheet:

1. Säädetään laitteen asetukset siten, että penkki on sopivalla korkeudella ja etäisyydellä. Useimmiten laitteen penkki on kiinteässä paikassa ja mikäli se on säädettävä, löytyy laitteen rungosta yleensä selkeät ohjeet penkin säätämiselle.

2. Joissain laitteissa on määritelty, kuinka leveälle jalat voivat mennä. Tämä kannattaa säätää aluksi n. 90 asteen kulmaan ja säätää askelittain leveämmälle.

3. Säädetään sopiva paino laitteelle ja istuudutaan ryhdikkäästi penkille sekä samalla tartutaan tukikahvoista kiinni. Selän täytyy olla suorassa koko liikesuorituksen ajan ja ainoastaan jalat tekevät työtä.

4. Usein laitteissa on kytkin, jolla painot vapautetaan ja toisissa laitteissa pehmustetut levyt täytyy painaa liikkeen aluksi yhteen. Sopivilla painoilla saadaan jalat rauhallisesti aukeamaan ainakin 90 astetta tai siihen asti, että nivusissa tuntuu kevyt venytys. Tässä asennossa jalkoja pidetään hetki, jonka jälkeen jalat painetaan takaisin aloitusasentoon.

4. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja:

1. Jalanlähentäjät laitteessa on helppo liike. Tärkeätä on pitää huoli siitä, että pakassa ei ole liikaa painoja, jolloin liikettä on vaikea hallita ja nivuset voivat herkästi loukkaantua. Tärkeää on myös tarkkailla, että selkä pysyy suorassa ja tuettuna koko liikesarjan ajan.

2. Jalan loitontajalaitetta on hyvä käyttää kevyillä painoilla venyttelyyn.

Video jalanlähentäjät laitteessa liikeestä:

Seuraava video on hyvä esimerkki siitä, miten jalanlähentäjät laitteessa kannattaa tehdä.