Hyvää huomentaliike

Hyvää huomentaliike on erinomainen harjoitusliike alaselän ja takareisien harjoitteluun. Hyvää huomentaliike on haastava liike, koska se vaatii hyvää kehonkoordinaatiota. Tärkeätä liikettä harjoitellessa on keskittyä siihen, että liike tehdään puhtaasti ja selkä pidetään suorassa. Liike muistuttaa asennoltaa jalkakyykkyä, mutta nyt keskitytään ylävartalon taivuttamiseen.

Liikesarjan vaiheet:

1. Otetaan tanko hartioiden päälle hartioita leveemmällä otteella, tankojen viivojen ylittämiseen ei yleensä pitäisi olla tarvetta. Otteen pitäisi tuntua hieman venyttävältä aluksi, mutta luontevalta. Tanko ei siis ole kaulan korkeudella, vaan hieman alempana yläselässä. Tangon paikan löytäminen voi viedä joskus aikansa.

2. Nostetaan tanko ja siirrytään askel taakse päin.

3. Levitetään jalat n. hartioiden leveydelle ja seurataan, että jalkaterät ja polvet seuraavat samaa linjaa. Jotkut pitävät jalkateriä suorassa ja toiset avaavat niitä hieman v-asentoon. Jälkimmäinen tuntuu useimmiten luontevimmilta. Tärkeätä on, että kantapäät pysyvät koko liikesuorituksen ajan tukevasti maassa.

4. Lähdetään laskemaan ylävartaloa hitaasti alaspäin, pitäen samalla selkä suorana. Ikään kuin kumarretaisiin hyvää huomenta. Samalla koukistetaan hieman jalkoja koukkuun, jolloin tasapaino paranee.

5. Lasketaan ylävartalo lähes vaaka-asentoon ja punnerretaan takaisin yläasentoon samaan liikerataa pitkin. Tarkkaillaan, että selkä pysyy suorassa.

6. Toistetaan liikettä.

Joitain lisäneuvoja hyvää huomenta liikkeeseen:

1. On ehdottoman tärkeätä keskittyä siihen, että liike tehdään hallitusti ja sopivan kokoisilla painoilla. Näin vältytään loukkaantumisilta ja keho oppii liikesarjan suorittamisen oikein alusta saakka, jolloin se alkaa tuntua luonnolliselta.

2. Tasapainon säilyttäminen voi tuntua aluksi erittäin haastavalta ja on suositeltavaa harjoitella liikettä, vaikka harjan varren avulla.

Video hyvää huomentaliikkeestä: