Hauiskääntö mutkatangolla

Hauiskääntö mutkatangolla on suoraviivainen ja tehokas liike kasvattaa hauislihaksia.

Liikesarjan vaiheet:

1. Ota noin hartioiden levyinen ote tangosta.

2. Suorista käsiäsi niin, että tanko on lantiosi alapuolella.

3. Koukista kätesi hitaasti ja hallitusti, kunnes ne melkein saavuttavat ylärinnan (kaulan) korkeuden.

4. Suorista hitaasti ja hallitusta kätesi takaisin lantion alapuolelle – laita koko ajan vastaan, jolloin jännitys hauislihaksissa säilyy.

5. Toista liikettä ja tarkkaile, että kyynerpääsi pysyvät paikallaan lähellä kehoa.

Joitain lisäneuvoja:

1. Tarkoitus on harjoitella hauislihaksia, eikä esim. keskivartalon lihaksia. Usein syntyy kiusaus ottaa isot painot ja ns. heijata painot ylös. Tällöin toki saadaan nostettua suurempia painoja, mutta hauislihaksien kehitys jää vähäiseksi. Ajatus on se, että saat rauhallisesti ja hallitusti tehtyä koko liikesarjan – viimeisillä toistoilla toki liikkeen suorittaminen on vaikeaa, mutta on suositeltavampaa pyytää kaveria auttamaan hieman nostamalla tangon keskeltä kuin alkaa keikkumaan.

2. On hyvä varmistaa, että seisot tukevasti haara-asennossa liikettä tehtäessäsi. Tällöin pystyt paremmin pitämään balanssin liikesarjan aikana.

Video hauiskäännöstä mutkatangolla: