Pystysuotu taljassa

Pystysoutu taljassa on yksi suosituimmista olkapääliikeistä, joka kohdistuu sekä etu- että keskiosan hartialihasiin. Liike tehdään yleensä olkapäälihaksien harjoittelun viimeisimpinä liikkeinä, koska sillä saadaan rutistettua viimeisetkin mehut olkapäistä irti.

Liikesarjan vaiheet:

1. Valitaan tangoksi suorataljatanko, joka on laakeroitu, jolloin tangon keskiosa pyörii liikesarjan aikana, eikä kädet. Tanko laitetaan alataljaan kiinni.

2. Koukistetaan jalkoja ja tartutaan hieman hartioita kapeammalla otteella tangosta myötäotteella ja noustaa suoraksi.

3. Liikesarjan aloittaessa pitäisi olla muutama kymmensenttiä etäisyyttä taljarullasta, jolloin vaijeri on pienessä kulmassa. Jalat ovat haara-asennossa.

4. Kädet ovat aavistuksen verran koukussa ja lähdetään vetämään tankoa kohti leukaa. Liikesarja pysäytetään, kun kyynerpäät ovat hartioiden kanssa linjassa.

5. Lasketaan tanko rauhallisesti aloitusasentoon.

6. Toistetaan liikesarjaan ja lopuksi lasketaan tanko lattialle. Muistetaan koukistaa jalkoja ja pitää selkä suorana.

Joitain lisäneuvoja liikeeseen pystysuotu taljassa:

1. Pystysuotu on helppo ja mukava liike tehdä. Tärkeää on muistaa, että suurin työ tehdään olkapäälihaksilla ja liikkeen aikana ei auteta esim. heijaamalla yläkehoa. Jalat ovat kevyessä haara-asennossa ja selkä pysyy suorana koko liikesarjan ajan.

2. Liikesarjaa ei ole tarkoitus viedä liian korkealle, vaan olkapäät ja hartiat ovat linjassa yläasennossa, eikä tankoa nosteta sen korkeammalle.

Video pystysuodusta taljalla.

Tämä video on hyvä esimerkki pystysoudusta taljalla.