Pystysoutu tangolla

Pystysoutu tangolla on yksi suosituimmista olkapääliikeistä, joka kohdistuu sekä etu- että keskiosan hartialihaksiin. Liike tehdään yleensä olkapäälihaksien harjoittelun viimeisimpinä liikkeinä, koska sillä saadaan rutistettua viimeisetkin mehut olkapäistä irti.

Liikesarjan vaiheet:

1. Valitaan tangoksi suoratanko. Koukistetaan jalkoja ja pidetään selkä suorana, kun nostetaan tanko vyötärön alapuolelle.

2. Otetaan kevyt haara-asento ja tartutaan tangosta hieman hartioita kapeammalla myötäotteella.

3. Kädet ovat aavistuksen verran koukussa ja lähdetään vetämään tankoa kohti leukaa. Liikesarja pysäytetään, kun kyynerpäät ovat hartioiden kanssa linjassa.

5. Lasketaan tanko rauhallisesti aloitusasentoon.

6. Toistetaan liikesarjaan ja lopuksi lasketaan tanko lattialle. Muistetaan koukistaa jalkoja ja pitää selkä suorana.

Joitain lisäneuvoja liikeeseen pystysuotu tangolla:

1. Pystysuotu on helppo ja mukava liike tehdä. Taljassa liikesarja on hyvin suoraviivaista, mutta vapaalla tangolla lihashallinta kehittyy. Tärkeää on muistaa, että suurin työ tehdään olkapäälihaksilla ja liikkeen aikana ei auteta esim. heijaamalla yläkehoa. Jalat ovat kevyessä haara-asennossa ja selkä pysyy suorana koko liikesarjan ajan.

2. Liikesarjaa ei ole tarkoitus viedä liian korkealle, vaan olkapäät ja hartiat ovat linjassa yläasennossa, eikä tankoa nosteta sen korkeammalle.

Video pystysuodusta tangolla.

Tässä videossa tutut kaverit näyttävät, miten pystysuotu tehdään tangolla. Toisin kuin videossa, on tärkeää pitää huoli, ettei kyynerpäät nouse hartioita korkeammalle!